Artikel InZaken - Juli 2023

Artikel InZaken - Juli 2023

Met al ruim twaalfenhalf jaar ervaring in de uitzendbranche en de inzet van internationale vakkrachten, beschikt N2 People over een groot Europees netwerk met eigen kantoren in meerdere EU-landen. Diversiteit zit het kantoor in het DNA. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op het hoofdkantoor werkt men samen met meerdere nationaliteiten. In de recruitering, ‘aan de voorkant’, steekt N2 People traditiegetrouw bovengemiddeld veel tijd. Groeiambities heeft N2 People, naast Logistiek, de komende tijd nadrukkelijk binnen Automotive en Techniek.

“Ons aanbod aan vakkrachten is onder­gebracht in drie disciplines: Logistiek- Productie, Automotive en Techniek, vertelt Bas Joosten, Operationeel directeur. “We zijn een organisatie die duurzame groei nastreeft, waarbij de mens – en vooral de ontwikkeling ervan – centraal staat. We willen niet alleen onze vakkrachten op de werkvloer, maar ook onze eigen organisatie, zo happy mogelijk maken. Op kantoor werken inmiddels 55 mensen, onder wie de Jobcoaches. Zij zijn het eerste aanspreekpunt en bijna een buddy voor de mensen op de werkvloer.” De menselijke maat is belangrijk, zo niet leidend, voor N2 People.

Loopbaancyclus

Bas Joosten werkt er inmiddels tien jaar. Sinds maart is hij Operationeel directeur, nu oprichter Eric Nabuurs zich meer gaat richten op MENS Group, de holding waarvan N2People en N2 Facility onderdeel is. Ook de training-academy-in-oprichting valt eronder. “We zijn inmiddels ook met paneldiscussies begonnen: uit elke discipline nodigen we flexkrachten uit, die we bevragen over hoe wij onze dienst­verlening naar hen nóg beter kunnen maken. Wat zijn de wensen vanuit de groep? We doen veel aan training en opleiding en richten momenteel onze eigen training academy op.”

“In dat opzicht zien wij ons werk als ondersteuning bij een loopbaancyclus. Iemand komt binnen bij ons, ontwikkelt zich en na enkele jaren gaat hij of zij zich hier vestigen en doorstromen. Of die persoon blijft bij ons, wat wij heel prettig vinden, of gaat – veel beter opgeleid inmiddels – terug naar het thuisland. Zo iemand heeft in het thuisland dan ook veel meer kansen.” Bas Joosten benadrukt dat het eigen team zich langs eenzelfde weg ontwikkelt: “Door leren en doorstromen. Wij willen ál onze mensen beter laten worden. Daarmee binden we ook de klanten aan ons.”

Wederzijds respect centraal

Wederzijds respect staat centraal, aldus de Operationeel directeur. “Daarbij zijn er drie punten waarop wij voor onze vakkrachten het verschil willen maken. Het eerste, het inkomen, is cao-afhankelijk, dus daar kun je slechts lichte invloed op uitoefenen. Veel meer kun je doen in het zoeken naar de juiste klant voor de kracht, de beste match, dus. Die klant moet bij ons passen. We willen meedenken in processen, ‘zomaar’ een kracht sturen, doen we dus echt niet. Dat voelt heel ongemakkelijk.”

Een derde punt is het faciliteren van de medewerker. “Met e-bikes, goed en professioneel vervoer en begeleiding die op orde is. We investeren in kwalitatief goede huisvesting en staan daar ook bekend om.”, aldus de Operationeel directeur. Zodra een vakkracht het op deze drie punten naar de zin heeft, voelt hij of zij zich comfortabel. Daarmee wil N2 People ook werken aan die zo gewenste langere ‘gemiddelde verblijfsduur’. Het maakt de vakkrachten minder gevoelig voor prikkels van elders.

Groeiambities in ‘Groot-Brabant’

N2 People heeft volgens Bas Joosten groeiambities in het gebied ten zuiden van Rotterdam-Utrecht-Arnhem. “Wij noemen het graag Groot-Brabant. Daar willen we doorgroeien van 600 naar 750 mede­werkers. Onze recruitment is Europabreed, inmiddels komen onze vakkrachten al uit zeventien verschillende Europese landen. En: onze Jobcoaches spreken – letterlijk – dezelfde taal als onze krachten.”

N2 People focust, zoals gezegd, op branches: Logistiek-Productie, Automotive en Techniek. “In deze laatste twee willen we stevig doorgroeien, er is immers nog steeds een ongekende vraag naar technisch personeel. Die disciplines vragen om een speciaal soort recruitment. Het verlengen van de gemiddelde verblijfsduur doe je vooral door de vakkracht zich zo goed mogelijk te laten voelen. Door de juiste verwachtingen te wekken en misschien al e-learning of training in het thuisland te laten volgen; dan komt de kracht al beter voorbereid naar ons land. We richten sterk op skills en op wat een buitenlands diploma in ons land betekent. Ook dat doen we aan de voorkant. Dat scheelt uiteindelijk drie partijen mogelijke teleurstellingen. Dat is wat wij bedoelen met het kweken van langetermijnrelaties.”

Certificering

N2 People beschikt over het ABU-certificaat (grootste branchevereniging voor uitzendorganisaties in Nederland) en over het NEN-certificaat. De NEN 4400-1-norm stelt eisen aan in Nederland gevestigde uitleners en onderaannemers van werk en het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland. Verder is alle huisvesting SNF-gecertificeerd.